Dirigent Cees Wouters

Cees Wouters is geboren in 1955 te Reusel. Hij studeerde Muziek Vakonderwijs Akte A bij Jan Matter (1985), Koordirectie bij Jaques Wijnen (1988) en Docentschap Koristenopleiding (1991). Hij volgde orkestdirectie bij de dirigenten Jan Stulen en Andre Presser (D) , Barokinterpretatie bij Jos van Veldhoven, en kinderkoordirectie bij Silvere van Lieshout. Momenteel is hij werkzaam bij twee koren. Onder zijn bezielende leiding staan Het Kempisch Kamerkoor en het Kempenkoor.

Met Het Kempisch Kamerkoor, behaalde Cees vele muzikale hoogtepunten. Integrale uitvoeringen zoals Het Magnificat en Musica Dei Donum, het Gloria en The Mass of the Children van John Rutter, The Chichester Psalms van Leonard Bernstein, Het Requiem van Karl Jenkins, en van Wolfgang Amadeus Mozart, A ceremony of Carols van Benjamin Britten en de Carmina Burana van Carl Orff stonden op het programma.

Jaarlijks voert Het Kempisch Kamerkoor i.s.m. La Sorpresa en een uitgelezen internationale solistencast , geheel in barokstijl de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach uit.

Cees Wouters werkt samen met verschillende orkesten, waaronder het Brabants Kamerorkest, Het Nederlands Promenade orkest, Kamerorkest Continuo, Randstedelijk Begeleidings Orkest Sinfonia en de Tsjechische Orkesten Atlantis Orchestra uit Praag en The Pilsen Philharmonic Orchestra. Voor zijn Bach en Händel projecten werkt Cees samen met barokorkest La Sorpresa.

In 2007 werd Cees als gastdirigent uitgenodigd om met Koninklijke Harmonie Sophia’s Vereeniging en het beroepskamerkoor Smolny uit Sint Petersburg de Carmina Burana te dirigeren in de Smolny Kathedraal in Sint Petersburg.

In 2011 heeft Cees samen met vijf andere dirigenten deelgenomen aan de masterclass tijdens het driedaags festival in Utrecht ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum van de KCZB. Tijdens deze masterclass werd gewerkt met L'Orchestra Particolare, en met de laureaten van de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie (SNVP). De solist Esther Kuijper won de publieksprijs met o.a. het Inflammatus et accensus uit het Stabat Mater van A. Dvorak o.l.v. Cees.

Als dirigent verzorgde hij reeds vele concerten in binnen- en buitenland (Polen, Luxemburg,Tsjechië, België, Portugal, Rusland en Duitsland) en een aantal radio-opnamen. In Mei 2014 dirigeerde Cees in Concertzaal Tilburg wederom de Carmina Burana van Carl Orff, ter gelegenheid van het 150 jarig jubileum van Koninklijke Harmonie Sophia,s Vereeniging, in samenwerking met het beroepskamerkoor Smolny uit Sint-Petersburg. Ter gelegenheid van dit jubileum dirigeerde Cees daarna in Theater De Efteling het programmaonderdeel Carmina Burana voor Hare Majesteit de Koningin.
In Oktober 2014 dirigeerde Cees ‘The Armed Man’ in de Gedächtniskirche in Berlijn i.s.m. Kempenkoor en het Ensemble der Hochschule für Musik Berlin.

In 2002 werd hij voor zijn verdiensten voor het culturele en muzikale leven in Veldhoven onderscheiden met de cultuurpenning van de Gemeente Veldhoven. In 2019 ontving hij een koninklijke onderscheiding.